၂၀၁၉ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ ျမန္မာျမဴးဇစ္ေလာကထဲမွာ လႈပ္လႈပ္ရြရြျဖစ္ေစခဲ့တဲ့ Album တစ္ခုထြက္ရိွခဲ့ပါတယ္။ Sunrise 18 Band တို႔ရဲ႕ Yangon လို႔နာမည္ေပးထားတဲ့ Indie ေခြေလးတစ္ေခြဟာ အသစ္ေတာင့္တေနၾကတဲ့ ဂီတခ်စ္သူတို႔ဆီကို ဆိုက္ဆိုက္ၿမိဳက္ၿမိဳက္ပဲေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ Jam It! Records Level ကေနထြက္ရိွလာခဲ့တဲ့ Sunrise 18 တို႔ရဲ႕ Yangon Album ဟာ ေတာ္ေတာ္ေလးအရသာေကာင္းမြန္တဲ့ Album တစ္ခုျဖစ္သလို အားေပးမႈမ်ားစြာကိုလည္း ရရိွခဲ့ပါတယ္။ ဒီေခြမွာ သီခ်င္း ၁၂ ပုဒ္ပါ၀င္ၿပီး Indie အေငြ႕အသက္မ်ားစြာျပည့္လႊမ္းေနတဲ့ Album ေလးတစ္ခ်ပ္ျဖစ္ပါတယ္။ Sunrise 18 တို႔ရဲ႕ သီခ်င္းေတြဟာ ႏူးညံ့မႈနဲ႔ျမဴးၾကြျခင္းအရသာလႊမ္းေနၿပီး Show ေတြမွာဆိုရင္လည္း Sunrise 18 တို႔ဟာ ပရိသတ္ကို ေပ်ာ္ရႊင္မႈအမ်ားႀကီးေပးႏိုင္တာကိုေတြ႕ရပါတယ္။ အခု LUSH ရဲ႕ Art & Music က႑မွာ Sunrise 18 ရဲ႕ Vocalist တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ကိုသူရိန္နဲ႔ေတြ႕ဆံုေပးထားပါတယ္။
ပထမဆံုးအေနနဲ႔ အစ္ကိုတို႔ရဲ႕ Sunrise 18 အေၾကာင္းေလးေျပာျပပါဦး။
Sunrise 18 က ၂၀၀၉ ခုႏွစ္က ကၽြန္ေတာ္ဖြဲ႕ခဲ့တဲ့ Band ေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္က ဂစ္တာတီးတယ္။ ၂၀၁၁ မွာ album တစ္ခုထြက္တယ္။ Sunrise 18 ဆိုတဲ့ Band ေခြေတာ့မဟုတ္ဘူးေပါ့။ သူရိန္နာမည္နဲ႔ပဲ။ Band ကေတာ့ Sunrise 18 ေပါ့။ ၾကားထဲမွာၾကာသြားၿပီးေတာ့ ၂၀၁၇ ေလာက္မွာ Underground ထဲေရာက္သြားတယ္။ Jam It နဲ႔ေပါ့။ ၂၀၁၈ က်ေတာ့ member ေတြအကုန္အေျပာင္းအလဲျဖစ္သြားတယ္။ Sunrise 18 ဆိုတဲ့နာမည္ေလးကေတာ့ ဘယ္လိုေျပာရမလဲ Recording ေတြသြားရင္းနဲ႔ ၁၈ ဂဏာန္းေတြခ်ည္းျမင္တာ၊ ကားနံပါတ္ေတြ၊ လမ္းေတြ၊ နာရီၾကည့္လိုက္ရင္လည္း ဘယ္ႏွစ္နာရီ ၁၈ မိနစ္ အဲလုိေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္က အဲလို ၉ ဂဏာန္းေတြဘာေတြနဲ႔အက်ိဳးေပးတတ္တယ္။ ဘယ္လိုလဲေတာ့မသိဘူးဗ်ာ။ အယူသီးတာေတာ့မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဲလို အစြဲတစ္ခုခုေတာ့ရိွေနတာေပါ့။ အစတုန္းကေတာ့ Sunrise ေပါ့၊ ေနာက္ေတာ့မွ 18 ကိုေပါင္းထည့္လိုက္တာ။
ကိုသူရိန္အေနဲ႔ျမဴးဇစ္လုပ္လာတာကေရာ ဘယ္အခ်ိန္ေလာက္ကတည္းကလဲ။
ကၽြန္ေတာ္က ေတးေရးဆရာတစ္ေယာက္အေနနဲ႔စတာေပါ့။ ၂၀၀၇ ေလာက္မွာ ကၽြန္ေတာ္သီခ်င္းႏွစ္ပုဒ္ေရးျဖစ္တယ္။ “မင္းမသိဘူး” ဆိုတဲ့သီခ်င္းကို ေနာေနာ္က ၀ယ္သြားတယ္။ သူ႔ရဲ႕ “အတိုင္းထက္အလြန္” မွာ ပါသြားတာေပါ့။ အဲဒီကေန စျဖစ္ခဲ့တယ္လို႔ပဲ ေျပာရမွာေပါ့။
ကိုသူရိန္ရဲ႕ “သကၠရာဇ္ေတြတိုင္း”က ၂၀၁၁ မွာထြက္ခဲ့တယ္ေနာ္။ ၂၀၁၁ နဲ႔ ဒီၾကားကာလမွာ ျမဴးဇစ္အေျပာင္းအလဲေတြလုပ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီကာလကိုေျပာျပပါဦး။
ျမဴးဇစ္ပံုစံခ်ိန္းတာကေလ ခ်က္ခ်င္း တစ္ႏွစ္၊ ႏွစ္ႏွစ္နဲ႔ခ်ိန္းလို႔ရတာမဟုတ္ဘူး။ အဲဒါႀကီးကို ခ်ိန္းလိုက္ဖို႔အတြက္ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ေတာ္ေတာ္ေလးပင္ပန္းတယ္။ ကၽြန္ေတာ္သီခ်င္းေတြေျပာင္းနားေထာင္ရတယ္။ အရင္တုန္းက အရမ္းႀကိဳက္ခဲ့တဲ့ Modern Rock တို႔၊ Alternative Rock တို႔ကေန ကၽြန္ေတာ္ အသစ္ေတြကိုေျပာင္းနားေထာင္ခဲ့တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ Indie လုပ္ခ်င္တယ္ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ Indie ကို ကၽြန္ေတာ္ ၃ ႏွစ္ေလာက္ေတာက္ေလွ်ာက္နားေထာင္ခဲ့တယ္။ Indie ကို ကၽြန္ေတာ္ အေသၿငိသြားတာေပါ့။ ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ Personal Life နဲ႔ကိုက္တယ္။ ေနတာထိုင္တာကလည္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္နဲ႔တစ္သီးပုဂၢလဆန္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ကိုယ္နဲ႔ ဒီျမဴးဇစ္နဲ႔ကလည္း လိုက္တယ္လို႔ထင္တယ္။ အရမ္းႀကီး ေဒါသျဖစ္စရာလည္းမလိုဘူး။ ေပါက္ကြဲစရာလည္းမလိုဘူး။ အခ်စ္သီခ်င္းေတြလည္းရတယ္၊ ဘာဆိုဆိုရတယ္။ အယူ၀ါဒပိုင္းလည္း သိပ္မရိွဘူးေပါ့။ Modern Rock လုပ္မယ္ဆိုရင္ Modern Rock မွာလည္း သူ႔ Culture ေတြရိွတယ္။ ေနတာထိုင္တာကအစေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္လည္းလုပ္ခဲ့တာပဲ။ ဒါေပမယ့္ အျပင္ကကိုယ့္ရဲ႕ပံုစံနဲ႔က်ေတာ့ လုပ္ရတာ မ႐ိုးသားသလိုခံစားလာရတယ္။ Indie နဲ႔ကက်ေတာ့ အျပင္က ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ Personal Life နဲ႔အရမ္းကိုက္တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ Indie ကို ေရြးျဖစ္သြားတယ္။
Indie နဲ႔စၿပီးထိေတြ႕ျဖစ္ခဲ့ပံုကေရာ ဘယ္လိုစလဲ ေျပာျပပါဦး။
သကၠရာဇ္ေတြတုိင္းထြက္ေတာ့ FM ေတြမွာ အင္တာဗ်ဴးေတြလုပ္ရတာေပါ့။ Bagan FM ကိုေရာက္ေတာ့ အျပန္မွာ သူငယ္ခ်င္းေတြက ဒီသီခ်င္းေလးေတြကိုနားေထာင္ၾကည့္ပါလားဆိုၿပီး CD နဲ႔ေပးလိုက္တယ္။ Indie Band ေတြေတာ္ေတာ္ေလးမ်ားတယ္။ အခုေခတ္မွသာ Indie ဆိုတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ပိုရင္းနီးလာတာ။ အဲဒီ ၂၀၁၁၊ ၂၀၁၂ ေလာက္တုန္းကဆို နားေထာင္ရတာ အဆင္မေျပေသးဘူး။ ေခတ္ေၾကာင့္လားေတာ့မသိဘူး။ ေမာ္ဒန္ေရာ့ခ္ေတြနဲ႔အရမ္းကြာတာကိုး။ ဘယ္လိုေျပာရမလဲမသိဘူး၊ သိပ္ႀကိဳက္ခဲ့တာမဟုတ္ဘဲ Indie ကို ခဏခဏနားေထာင္ခ်င္ေနတယ္။ ၃ ႏွစ္ေလာက္ၾကာလာေတာ့ ေရးတဲ့သီခ်င္းပံုစံေတြကအစ အဲလိုပံုစံေတြျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီကေန စတယ္လို႔ေျပာရမွာေပါ့။
ေနာက္မွ နားလည္သြားေတာ့ ဂစ္တာပိုင္းေတြကို တျဖည္းျဖည္းခ်င္းလိုက္ေလ့လာတယ္။ Indie ကလြတ္လပ္တယ္။ ႐ိုးရွင္းတယ္။ အဓိကက နားေထာင္တဲ့အပိုင္းပဲ။ ကိုယ္နားေထာင္တာမ်ားသြားေတာ့ ဒီဟာပဲျဖစ္သြားတာ။ အရမ္းႀကီးလုပ္ယူထားစရာမလိုဘူး။ အရမ္းႀကီးလုပ္ယူလို႔လည္းမရဘူး။ အခ်ိန္ေတြေပးၿပီးနားေထာင္ၿပီးမွ သူ႔ဟာသူအလိုလိုျဖစ္လာတဲ့ဟာေပါ့။ အတင္းႀကီးလုပ္ယူလို႔ရတဲ့အထဲမွာ Indie မပါဘူး။ နားေထာင္ရတာလည္းလြယ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ လုပ္မယ္ဆိုရင္ အဲဒီ Indie Mood ကိုအျပည့္အ၀ရဖို႔အတြက္ အခ်ိန္ယူရတယ္။
ကိုသူရိန္လႈပ္ရွားျဖစ္ခဲ့တဲ့ Underground ေလာကအေၾကာင္းနည္းနည္းေျပာျပပါဦး။
Underground မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အရမ္းျမန္တယ္လို႔ေျပာလို႔ရတယ္။ သိပ္အၾကာႀကီးမေနခဲ့ဘူး။ ဘာလို႔ျမန္လဲဆိုေတာ့ ဒီ Underground ကိုမေရာက္ခင္ကတည္းက ကၽြန္ေတာ္က အေရွ႕မွာ အမ်ားႀကီးလုပ္ခဲ့တယ္။ သီခ်င္းလည္းေရးအားလည္းရိွခဲ့တယ္။ Band လုပ္တာကတစ္ပိုင္းသတ္သတ္ေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္က သီခ်င္းေတြလည္းေရးၿပီးေတာ့ တျခားသူေတြကလည္းေရာင္းတာေတြရိွတယ္။ Underground မွာ တစ္ပြဲႏွစ္ပြဲေလာက္နဲ႔လူသိမ်ားသြားတယ္ဗ်ာ။ ကိုယ့္မွာ Studio လည္းရိွေတာ့ Guitar ပိုင္းေတြ၊ Effect ပိုင္းေတြကို ေလ့လာခဲ့တယ္။ ၀မ္းစာျပည့္တယ္ပဲေျပာရမလား၊ တခ်ိဳ႕ဟာေတြက ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား နားလည္ၿပီးသားဟာေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အဆင္ေျပခဲ့တယ္ထင္တာပဲ။ လူငယ္ေတြနဲ႔ေတာ့မတူေတာ့ဘူးေပါ့။ လူငယ္ေတြက်ေတာ့ စမ္းတ၀ါး၀ါးျဖစ္ေနတာေတြလည္းပါတာေပါ့။
Jam It ပြဲေတြမွာလည္း အစ္ကိုတို႔ကိုေတြ႕ခဲ့ရတယ္ေနာ္။
Yangon Album မထြက္ခင္ကတည္းက Yangon သီခ်င္းက လြန္ခဲ့တဲ့ ၂၀၁၆ ကတည္းက Single ထြက္ထားခဲ့တယ္။ အဲဒီသီခ်င္းထြက္ေတာ့ နည္းနည္းလူသိလာတာေပါ့။ အဲဒီသီခ်င္းေၾကာင့္ပဲ Jam it ကလွမ္းေခၚတယ္။ အစ္ကိုတို႔ဆိုေပးမလားေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း အဲဒီေနာက္ပိုင္း Jam it ပြဲေတြမွာဆိုရတယ္။ ၿပီးတဲ့အခါ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ Record လုပ္မယ္၊ လုပ္မလားဆိုေတာ့ လုပ္ျဖစ္သြားတာပါ။
Yangon Album အတြက္ သီခ်င္းေတြစုခဲ့တဲ့အခ်ိန္မွာ သီခ်င္းေတြေတာ္ေတာ္ခ်န္ထားပစ္ခဲ့တာေတြရိွတယ္လို႔သိရတယ္။ အဲဒါေတြကိုေရာ ေနာက္ပိုင္း ျပန္သံုးသြားဖို႔ရိွလား။
ၾကားထဲမွာက Yangon အတြက္ဆိုၿပီးလုပ္ထားတာမဟုတ္ေပမယ့္ ေခြတစ္ေခြလုပ္မယ္ဆိုၿပီး သီခ်င္းေတြစုေနတာေပါ့။ Jam it နဲ႔ေတြ႕တဲ့အခ်ိန္မွာ သိပ္ၿပီး Rock မဆန္တဲ့ Tempo ေႏွးတဲ့ Mixing ဆြဲၿပီးသား အခ်စ္သီခ်င္း ၈ ပုဒ္ကို ခ်န္ထားခဲ့ၾကဖို႔ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကတယ္။ ေနာက္ထပ္ခ်န္ခဲ့ရတဲ့သီခ်င္းေတြလည္းအမ်ားႀကီးရိွေသးတယ္။ သီခ်င္းေတြက ဒီဘက္ေခတ္နဲ႔သိပ္မအပ္စပ္ဘူးလို႔ခံစားေနရလို႔။ အခ်စ္အေၾကာင္းေတြဆိုလည္း နည္းနည္းေပ်ာ့တယ္။ ကိုယ္ခံရတဲ့ဘက္ကခ်ည္းပဲ ေရးထားတာပိုမ်ားတယ္။ ၿပီးေတာ့ Negative နည္းတယ္ဗ်ာ။ ဒီဘက္ေခတ္မွာက်ေတာ့ အဲေလာက္ Negative နည္းရင္အဆင္မေျပဘူး။ Negative နည္းနည္းပါမွ Rock ကပိုခံစားလို႔ေကာင္းတာေပါ့။ ႏွစ္ေခြစာေလာက္လုပ္ထားတာကေန တစ္ေခြပဲျဖစ္လာေတာ့ Feedback ေတာ့ နည္းနည္းေကာင္းသြားတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ရလာတဲ့ feedback က ကၽြန္ေတာ္တို႔လုပ္လာတာနဲ႔စာရင္ နည္းပါေသးတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီ Indie ေနာက္ကိုလိုက္လာခဲ့တာဟာ အရမ္းၾကာခဲ့ၿပီး အရမ္းလည္းႀကိဳးစားခဲ့ၾကရတယ္။ ဒီၾကားထဲမွာ ျဖတ္လမ္းကလိုက္သူလိုက္ဘာညာေပါ့။ ေအာင္ျမင္သြားၾကတဲ့သူေတြရိွမယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က သူတို႔နဲ႔လံုး၀မဆိုင္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း ဆက္ၿပီး ႀကိဳးစားရဦးမွာေပါ့။
ဒီေခြထဲမွာ “အိပ္မက္ Equation” ကို Rachel Tayza နဲ႔တြဲဆိုထားျဖစ္ခဲ့တဲ့အေၾကာင္းေလးကေရာ။
ဟုတ္တယ္။ သူကလည္း ဒီလို Music ေတြကိုႀကိဳက္တယ္ေပါ့။ အဲဒီသီခ်င္းေလးလုပ္ထားတာေလးေတာ့ၾကာၿပီ ငါးႏွစ္ေလာက္ရိွၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔သူနဲ႔က တိုက္႐ိုက္ခင္တာမဟုတ္ဘူး။ Peacists အဖြဲ႕နဲ႔က ခင္တာ။ အစ္ကို သီခ်င္းတစ္ပုဒ္လုပ္ခ်င္တာ Duet ၀င္ဆိုေပးမလားဆိုတာနဲ႔ သူက၀င္ဆိုေပးတာ။ လြန္ခဲ့တဲ့ ၅ ႏွစ္ေလာက္ကဆိုေပမယ့္ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းကသာ ဒီသီခ်င္းထြက္မယ္ဆိုရင္ အခုလိုေအာင္ျမင္မႈရမွာမဟုတ္ေလာက္ဘူး။ သီခ်င္းက အခုေခတ္နဲ႔မွာ Match ျဖစ္သြားတယ္လို႔ေျပာရမွာေပါ့။ Audience နဲ႔ အံ၀င္ကြင္က်ျဖစ္မယ့္အခ်ိန္ကိုေရာက္သြားမွ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္က တစ္ခုခုျဖစ္တာေပါ့။
အရင္ကလုပ္ခဲ့တဲ့ပံုစံနဲ႔ အခု ဒီ Indie ဘက္ကိုျပန္ၿပီးေျပာင္းလဲလုပ္ရတဲ့အခ်ိန္မွာ အဓိက ကြာျခားသြားတာေတြက ဘာေတြျဖစ္မလဲ။
ေျပာရမယ္ဆိုရင္ Duration ႀကီးက အရမ္းၾကာတယ္။ အခုမွသာျမဴးဇစ္ကိုစလုပ္ရမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္လံုး၀မလုပ္ဘူး။ စိတ္ဓာတ္က်တာလား၊ ဘာလားဆိုတာလည္း အေသအခ်ာမေျပာတတ္ဘူး။ အဲေလာက္ႏွစ္အၾကာႀကီးမွာ ဒီေလာက္ပဲရတယ္ဆိုတာ ကိုယ့္အတြက္ အရမ္းေသးလြန္းတယ္လို႔ခံစားရတယ္။ ဒီ့ထက္ပိုလိုခ်င္တယ္။ အားမရဘူးေပါ့။ အခ်ိန္အတိုင္းအတာကိုၾကည့္မယ္ဆိုရင္ Business နဲ႔ပဲၾကည့္ၾကည့္၊ ဘယ္လို႐ႈေထာင့္ကပဲၾကည့္ၾကည့္ ဒါဟာအရမ္းကို ႐ူးသြပ္မိုက္မဲမႈတစ္ခုပဲေပါ့။
အရင္တုန္းကက်ေတာ့ ဘယ္လိုေျပာမလဲ မေအာင္ျမင္ခ်င္တဲ့စိတ္ေတြေၾကာင့္ေပါ့။ တီးမယ္၊ ဆိုမယ္၊ ဟို Instrument ၀ယ္မယ္၊ ဒီ Instrument ၀ယ္မယ္ေပါ့။ ေနာက္ပိုင္းက် စာေတြဘာေတြဖတ္ၿပီးေတာ့မွ အျမင္ေတြလည္းေျပာင္းလာတယ္။ ေအာင္လည္းေအာင္ျမင္ခ်င္လာတယ္။ Businessman ႀကီးလည္းျဖစ္ခ်င္လာတယ္။ အဲဒီေတာ့အရမ္းႀကိဳးစားခဲ့တယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ ၀ါသနာပါလို႔လုပ္တယ္။ အခုကက်ေတာ့ လုပ္ခ်င္လို႔လုပ္တယ္။ လုပ္သင့္လို႔လုပ္တယ္ျဖစ္လာတယ္။ တြန္းအားက ပိုမ်ားလာတာေပါ့။ အရင္ကက်ေတာ့ တြန္းအားကမရိွတဲ့အတြက္ေၾကာင့္မလို႔ ႏွစ္ေတြကမၾကာသင့္ဘဲၾကာသြားတာေပါ့၊ Artist လိုေနခဲ့တဲ့ Life ကအရမ္းၾကာသြားေတာ့ ဒီေလာက္ပဲရခဲ့တာေပါ့။ လူငယ္ေတြမွာ အဓိကတြန္းအား ႏွစ္ခုေလာက္နဲ႔လုပ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အခ်ိန္တိုတိုအတြင္းမွာပဲ ေအာင္ျမင္မႈရလိမ့္မယ္လို႔ထင္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကလည္း ထပ္ၿပီးလုပ္ရဦးမွာပဲ။
အစ္ကိုလုပ္ေနတဲ့ Analog Dimension ဆိုတာေလး ေျပာျပပါဦး။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၂၀၁၈ ႏို၀င္ဘာ ၁၀ ရက္ေန႔မွာ Analog Dimension ဆိုၿပီးေတာ့ Indie Band အမ်ားစုနဲ႔ ပြဲေလးတစ္ခုလုပ္ျဖစ္သြားတယ္။ Guest Band ကေတာ့ The Marionette ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က ကိုယ္တစ္ေယာက္တည္းထက္ အမ်ားနဲ႔သိုက္သိုက္၀န္း၀န္းသြားရတာမ်ိဳးကိုပိုႀကိဳက္ေတာ့ Analog Dimension ဆိုၿပီး ေခါင္းစဥ္တစ္ခုေပးလိုက္ၿပီးေတာ့ ကိုယ္နဲ႔အနီးအနားမွာရိွတဲ့ သူငယ္ခ်င္း Indie Band ေတြေခၚၿပီးေတာ့ တစ္ပြဲစလုပ္ျဖစ္လိုက္တာေပါ့။ အဲဒီကေနကၽြန္ေတာ္တို႔ Analog Dimension က တျဖည္းျဖည္း ပိုႀကီးလာတယ္ေပါ့။ Indie ပရိသတ္လည္း အခိုင္အမာရလာခဲ့တယ္။ အခုဆို ကၽြန္ေတာ္တို႔ Volume 3 အထိကိုလုပ္ထားႏိုင္ခဲ့ၿပီ။ ေနာက္လည္း လုပ္သြားဖို႔ရိွပါတယ္။
အခုလက္ရိွမွာ Underground မွာႀကိဳးစားေနတဲ့လူငယ္ေတြကို Advice တစ္ခုခုေျပာပါဆိုရင္။
Underground မွာ လြယ္တာတစ္ခုေတာ့ရိွတယ္။ သီခ်င္းကအရမ္းေဂၚေနမယ္။ သီခ်င္းကသစ္တယ္။ Revolution ျဖစ္တယ္ဆိုရင္ စင္ေပၚတက္ရဖို႔ကလြယ္တယ္။ အခုေနာက္ပိုင္းမွာက်ေတာ့ သူတို႔ဆီမွာ ဘာေတြ႕ရလဲဆိုေတာ့ ကိုယ္လုပ္ခ်င္တာ အရမ္းလုပ္တယ္ဗ်ာ။ မိုက္တာေတာ့မိုက္တယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ့္ပြဲမွာ အမ်ားနဲ႔တြဲၿပီးအလုပ္လုပ္ရမယ္ဆိုရင္ ဥပမာ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာဆိုရင္ ပြဲတစ္ခုကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ခ်ည္းပဲမလုပ္ႏိုင္ဘူးေလ။ တျခား Business Partner ေတြပါရတယ္။ သူတို႔နဲ႔စကားေျပာရတဲ့အခ်ိန္ေတြမွာ အခက္ေတြ႕တယ္။ သူတို႔မွာ အတီးပိုင္း အဆိုပိုင္း အေရးပိုင္းကို ဒီထက္ပိုၿပီး စေကးျမွင့္ဖို႔၊ Updates ျဖစ္ဖို႔လိုတယ္။ တခ်ိဳ႕ Underground က Band တခ်ိဳ႕ဆိုရင္ Vocal ကို သီးသန္႔ပညာရပ္တစ္ခုလို မေလ့လာဘဲျဖစ္သလိုဆိုလိုက္တာမ်ိဳးေတြေတြ႕ရတယ္။ အမွန္က Vocal ဆိုတာက ေရွ႕ထြက္သမားျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ နားေထာင္တဲ့သူက ပထမဆံုးအကဲျဖတ္ရင္ Vocalist ကိုအရင္အကဲျဖတ္တယ္။ ၿပီးမွ ေရးတာ၊ တီးတာ ျမဴးဇစ္စတိုင္လ္စတာေပါ့။ အဲဒါေၾကာင့္ Vocal ပညာကို အတတ္ႏိုင္ဆံုးေလ့လာၿပီးေတာ့ သြားေစခ်င္တယ္။ ဒီအတိုင္း Band စေထာင္မယ္၊ ဆိုခ်င္သလိုဆိုမယ္၊ ျမဴးဇစ္တစ္ခုပံုေပၚမယ္ေပါ့။ အဲလိုလုပ္လို႔မရဘူးလားဆိုေတာ့ ရပါတယ္ အရင္ေခတ္ကေပါ့။ ဒါေပမယ့္ အခုေခတ္မွာက်ေတာ့ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈကမ်ားလာေတာ့ စေကးပိုင္းေတြက အရမ္းသိသာလာတယ္။ နည္းနည္းေလးကြာတာနဲ႔ ေရရွည္က်ေတာ့ ျပတ္က်န္ခဲ့ေရာ။ ေနာက္တစ္ခုက Band ကို Management လုပ္ေပးႏိုင္ရမယ္။ အဲလိုမဟုတ္ဘူး၊ ကိုယ္က Artist လိုပဲ ေအးေအးေဆးေဆးေနခ်င္တယ္ဆိုရင္ Band Manager ရိွဖို႔လိုတယ္။ ကိုယ့္ကိုတြန္းမယ့္သူရိွဖို႔လိုတယ္။ ၿပီးေတာ့ စေကးေတြကေတာ့ ျဖည့္ဖို႔လိုတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း ဒီအသက္အရြယ္ကိုေရာက္ၿပီ စေကးေတြကျဖည့္ေနရတာပဲ။ Underground က ျမဴးဇစ္အသစ္ေတြနဲ႔ ေဂၚတယ္၊ မိုက္တယ္ဆိုတာမ်ားတယ္။ ေဂၚတယ္၊ မိုက္တာနဲ႔ Business ျဖစ္ဖို႔မလြယ္ဘူး။ ေဂၚတယ္ မိုက္တယ္ အိမ္ထဲမွာပဲ သီခ်င္းလုပ္ေနမယ္ လုပ္ေနလို႔ရတယ္။ အႀကီးႀကီးျဖစ္ခ်င္ရင္ေတာ့ Audience ရိွဖို႔လိုတာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဘာနဲ႔သြားသြားတိုင္းလဲဆိုေတာ့ US တို႔၊ UK တို႔နဲ႔သြားသြားတိုင္းတယ္။ သူတို႔လိုေနပံုထိုင္ပံု သူတို႔ Life Style Culture ေတြအတိုင္းလိုက္ေနရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က တက္စရာေနရာမရိွေတာ့ဘူး။ သူတို႔လိုလဲ ျဖစ္လာမွာမဟုတ္ဘူး။ သူတို႔ေတြဟာ အရမ္းႀကိဳးစားခဲ့တယ္၊ အရမ္းေတာ္ခဲ့တယ္၊ မွန္တယ္။ ေနရထိုင္ရ ဘ၀ေတြၾကမ္းတမ္းခဲ့တယ္၊ ေနခ်င္သလိုေနၾကတဲ့ ကမာၻေက်ာ္ေတြရိွတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ရဲ႕ ေရခံေျမခံက US ျဖစ္တယ္၊ UK ျဖစ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေတာ့ သိတဲ့အတိုင္းပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က သူတို႔ထက္ပိုႀကိဳးစားမွ ဒီႏိုင္ငံမွာ ေနရာေသးေသးေလးတစ္ခုကိုရမွာ။ ဆိုေတာ့ Mainstream ထဲကို လာသည္ျဖစ္ေစ မလာသည္ျဖစ္ေစ အားေပးမႈရမွ ရပ္တည္လို႔ရမွာ။ ဘာမွ Income မရိွဘဲ လုပ္ၾကည့္ရင္ေတာ့ ဆယ္ႏွစ္ေလာက္ဆို လိမ့္ရေတာ့မွာပဲ။ ေျမာင္းထဲေရာက္မွာပဲ။ Business ျဖစ္ဖို႔လိုအပ္တဲ့ေနရာေတြရိွတယ္။ အဲဒါကို ရွက္ေနရင္ေတာ့ မေအာင္ျမင္ႏိုင္ဘူး။ Income မရိွဘဲ အစိုက္ခ်ည္းပဲဆိုရင္ေတာ့ ဘယ္လိုမွေရွ႕ဆက္ဖို႔အဆင္မေျပဘူး။
Interviewed by Aung Lynn Thit
Photographed by Kyaw Saw Htoo