The Steel Magnolia
၂၀၁၅ခုႏွစ္ အေစာပိုင္းမွာ Rangoon Tea House ဟာစတင္နာမည္ၾကီးလူသိမ်ားလာခဲ့ျပီး ရန္ကုန္ျမိဳ႕ရဲ႕ အထင္ကရသြားသင့္တဲ့ေနရာတစ္ခုျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရး လမ္းေၾကာင္းေတြ ပြင့္လာျပီးတဲ့ေနာက္ စိန္ေခၚမႈေတြနဲ႔အတူႏိုင္ငံရဲ႕ ေမွွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြဟာ ပိုျပီး
လက္ေတြ႔က်လာခဲ့ပါတယ္။ ခံ့ညားလွတဲ့ေလွကားထစ္ေလးေတြအတိုင္းတက္သြားတယ္ဆိုရင္ ရန္ကုန္တီးေဟာက္စ္ရဲ႕ အခန္း တြင္းဒီဇိုင္းအျပင္အဆင္ကိုအရင္ဆံုးသတိထားမိပါလိမ့္မယ္။ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ရဲ႕ ေခတ္ေဟာင္းအေငြ႔အသက္မ်ားနဲ႕ အတူ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ရဲ႕ ျမိဳ႕ေတာ္ၾကီးတစ္ခုျဖစ္လာမယ့္ အနာဂါတ္ပံုရိပ္ေတြကို လက္ရွိမွာ တစ္ျပိဳင္ထဲ ေတြ႕ျမင္ခံစားရပါတယ္။
ရန္ကုန္ျမိဳ႕ျပရဲ႕ကိုလိုနီေခတ္က အေဆာက္အဦးတစ္ခုျဖစ္ျပီး မ်က္ႏွာက်က္ေပၚမွာတဝီဝီလည္ ေနတဲ့ ပန္ကာၾကီးေတြ ျမင့္မားတဲ့ ျပဴတင္းေပါက္
ေတြကေတာ့ ေရွးေဟာင္း ဒီဇိုင္းေတြျဖစ္ေပမယ့္ အတြင္းပိုင္းအျပင္အဆင္ကေတာ့ ေခတ္မီဆန္းသစ္ေနပါတယ္။ အတြင္းပိုင္းအျပင္အဆင္ေတြရဲ႕ ပဲ့ကိုင္ရွင္ကေတာ့ ယခင္ M.Interiors Design firm ယခု M.ID ရဲ႕ ေဒၚျမမဥၨဴပါပဲ။ သူမဟာအေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရွိ California Lutheran College မွာ ႏိုင္ငံေရးသိ ပၸံဘာသာရပ္အျပင္ စတူဒီယိုအႏုပညာဘာသာရပ္တို႔ကိုသင္ယူခဲ့ျပီး Otis College of Art & Design ေက်ာင္းထြက္
ဒီဇိုင္နာတစ္ဦးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ (Otis College of Art & Design မွာ အိုဘားမားရဲ႕ Interior ဒီဇိုင္နာတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ Michael S.Smith လည္း
တက္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။)
မျမမဥၨဴဟာ ဦးေလးျဖစ္သူနာမည္ၾကီး ပန္းခ်ီဆရာတစ္ဦးလည္းျဖစ္ ကလ်ာမဂၢဇင္းပိုင္ရွင္လည္းျဖစ္တဲ့ ဦးစိန္ၾကီးဆီကေန အႏုပညာေသြးနဲ႔ အတူ လုပ္ငန္းပိုင္း ပညာမ်ားပါ လက္ခံရရွိခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေျပာေလ့ရွိတဲ့ ဟာသတစ္ခုရွိပါတယ္.. “မင္းဟာပန္းခ်ီဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာဒါမွမဟုတ္ စာေရးဆရာဆိုလို႔ကေတာ့ မင္းငတ္ေနမွာပဲ” ဆိုတဲ့စကားေၾကာင့္ ပန္းခ်ီဆရာတစ္ဦးအေနနဲ႔ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔ တစ္ဘက္မွာလည္း မဂၢဇင္းလုပ္ငန္းကို လုပ္ကိုင္မွ အဆင္ေျပႏိုင္မယ္လို႔ သူမ သိခဲ့့ပါတယ္။ ဆရာသမားေကာင္းေတြရဲ႕ အကူအညီေတြနဲ႔ သူမဟာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ ျပဳလုပ္တဲ့ ပန္းခ်ီျပိဳင္ပြဲတစ္ခုမွာ အႏိုင္ရရွိခဲ့ျပီး သူမအသက္ ၁၉ႏွစ္အရြယ္မွာေတာ့ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ ျပည္လမ္းေပၚရွိ Union Business Center မွာသူမရဲ႕ ပထမဦးဆံုးတစ္ကိုယ္ေတာ္ ပန္းပုအႏုပညာျပပြဲကိုက်င္းပ ႏိုင္ခဲ့တယ္။
ဘြဲ႔ရျပီးတဲ့ေနာက္မွာေတာ့ မျမမဥၨဴဟာအႏုပညာရွင္ေတြ၊ အေမရိကားရဲ႕ လူကံုထံအထက္တန္းလႊာေတြ ရဲ႕ အားကိုးအားထားျဖစ္တဲ့ နာမည္ၾကီးအခန္းတြင္းဒီဇိုင္နာ Kelly Wearstler စီမွာ အလုပ္လုပ္ရင္း ပညာဆည္းပူးခဲ့ပါတယ္။၂၀၁၁ခုႏွစ္မွာေတာ့ သူမဟာမိသားစုနဲ႔ အတူေနထိုင္ဖို႔
အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျပန္လာခဲ့တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ေလာက္တုန္းကေတာ့ဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ အေစာပိုင္းကာလျဖစ္တဲ့အတြက္ Interior
ဒီဇိုင္နာတစ္ဦးျဖစ္ဖို႔ မလြယ္ကူေလာက္တဲ့အခ်ိန္ေပါ့။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ မိတ္ေဆြတစ္ဦးရဲ႕ ဖခင္မွ ျမစ္ကမ္းနံေဘးမွာရွိတဲ့ စတုရန္းေပ ၄ေသာင္းခန္႔ရွိတဲ့ Sarana Pun ဆိုတဲ့ အိမ္ေလးရဲ႕ Interior ဒီဇိုင္းကိုေရးဆြဲဖို႔ အခြင့္အေရးေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီကေနစျပီး မျမမဥၨဴဟာ Interior ဒီဇိုင္းေတြကို အပတ္တကုတ္ၾကိဳးစားခဲ့ရာကေန အခုေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာရွိတဲ့ အထင္ကရေနရာေတြမွာသူမရဲ႕ ဖန္တီးမႈအားေကာင္းတဲ့ ကိုယ္ပိုင္လက္ရာ
ေတြကိုေတြ႔ျမင္ေနရျပီး ႏိုင္ငံရဲ႕နာမည္ၾကီး Interior ဒီဇိုင္နာေတြထဲကတစ္ဦးျဖစ္ေနပါျပီ။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စားေသာက္ဆိုင္ေတြေခတ္စားလာတဲ့ အခ်ိန္မွာသူမဟာ စားေသာက္ဆိုင္ အေျမာက္အျမားရဲ႕အတြင္းပိုင္းဒီဇိုင္းေတြကိုဖန္တီးေပးခဲ့တာေၾကာင့္ စားေသာက္ဆိုင္Interior ဒီဇိုင္နာလို့သာ လူအမ်ားရဲ့ အထင္လြဲျခင္းကိုခံခဲ့ရပါတယ္။ သူမရဲ႕လုပ္ငန္းအေပၚသူမရဲ႕ ခံယူခ်က္ကေတာ့ နဂိုရွိရင္းစြဲယဥ္ေက်းမႈ အႏွစ္သာရေတြ မေပ်ာက္ပ်က္ဘဲေခတ္မီဆန္းသစ္တဲ့အသြင္ကိုေဆာင္ေစတဲ့ ဒီဇိုင္းမ်ား ကိုဖန္တီးျခင္း သာျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခါကသူမဒီဇိုင္းေရးဆြဲဖန္တီးေပးထားတဲ့ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ေရေက်ာ္နားမွာရွိတဲ့ ဗီယက္နမ္စားေသာက္ဆိုင္ Rau Ram က လူတိုင္းခ်ီးက်ဴးရတဲ့ ခမ္းနားတဲ့အခန္းတြင္းအျပင္အဆင္ေတြေၾကာင့္ သူမကို ျပည္တြင္း Interior ဒီဇိုင္နာဂုရုၾကီးဟု Myanmar Times မွ ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
အခုဆိုရင္ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ရွိ အေဆာက္အဦးအသစ္ေတြမွာ ႏိုင္ငံရပ္ျခားကိုေရာက္သြားတယ္လို႔ထင္ရေလာက္ေအာင္ ခမ္းနားတဲ့အျပင္အဆင္ေတြနဲ႔ ဖန္တီးထားေသာ္လည္း ၿမိဳ႕ျပရဲ႕အေငြ႔အသက္ေတြေပ်ာက္ျပယ္သလို တစ္ခါတစ္ရံ ခံစားရ မွာပါ။ ေနာင္လာမယ့္ ဆယ္စုႏွစ္၂ခုေလာက္ကို ေတြးၾကည့္ၾကမယ္ဆိုရင္ေတာ့ မျမမဥၨဴဟာေခတ္သစ္ဗိသုကာအႏုပညာရဲ႕ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပတစ္ဦးျဖစ္လာမယ္ဆိုလည္းမမွားပါဘူး။ သို႔ေသာ္ သူမဟာ အမိႏိုင္ငံကိုျပန္လာတဲ့အခါမွာ ေႏြးေထြးတဲ့ၾကိဳဆိုမႈကိုမရခဲ့ပါဘူး။ေအာင္ျမင္တဲ့စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ မိခင္ျဖစ္သူကေတာ့ မျမမဥၨဴရဲ႕အလုပ္ကိုအသိအမွတ္မျပဳခဲ့ပါဘူး။ ဒီလိုအသိအမွတ္ျပဳမခံခဲ့ရတာက မျမမဥၨဴကို အလုပ္အတြက္ ဖိအားျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ သူမရဲ႕အေၾကာင္းကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာျပရတဲ့အေၾကာင္းကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလူငယ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ ျပည္ပမွာသြားေရာက္ပညာသင္ယူေနတဲ့လူငယ္ေတြဟာသူတို႔ရဲ႕ မိသားစုဝင္ေတြဆီကေန အသိအမွတ္ျပဳမႈေတြ အားေပးမႈေတြကိုမရတဲ့အခ်ိန္ေတြရွိ
တတ္ၾကပါတယ္။ အဲဒါေတြကကိုယ္ရဲ႕ ယံုၾကည္ခ်က္ေတြ အစြမ္းအစေတြကိုရိုက္ခ်ိဳးသလိုျဖစ္သြားတတ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီလိုေတြ ရိုက္ခ်ိဳးပစ္မယ့္အစားထက္ျမက္ျပီးအစြမ္းအစရွိတဲ့ လူငယ္လူရြယ္လူေတာ္ေတြကို ၾကိဳဆိုျပီး အားေပးအားေျမာက္ျပဳၾကဖို႔ သူမက တိုက္တြန္းလိုပါတယ္။
သာဓကအေနနဲ႔ဆိုရင္ မျမမဥၨဴဒီႏိုင္ငံမွာဒီဇိုင္းနဲ႔ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းကိုစတင္ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္ခဲ့တုန္းကဆိုရင္ သိပ္မႏွစ္ျမိဳ႕ၾကဘူး။
ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အမ်ိဳးသားေတြပဲဦးေဆာင္လုပ္ကိုင္ေနတဲ့ လုပ္ငန္းေလာကမွာမိန္းမသားတစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ မျမမဥၨဴကို လက္မ
ခံႏိုင္ၾကလို႔ပါ။ မျမဥၨဴရဲ႕ အျပင္ပံုပန္းသ႑န္ကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တက္ၾကြျပီးသြက္လက္တဲ့ မိန္းမပ်ိဳေလးတစ္ဦးျဖ စ္တဲ့အျပင္ အဝတ္အစားေကာင္းေတြ ဆြဲေဆာင္မႈရွိတဲ့ခံုျမင့္ဖိနပ္ေတြေၾကာင့္ နိစၥဓူဝေရွာ့ပင္း ထြက္ေနတဲ့ လူကံုထံမိန္းမပ်ိဳလို႔ အထင္မွားတတ္ၾကမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ တကယ့္
လက္ေတြ႕မွာေတာ့ သူမဟာကိုယ္ပိုင္အႏုပညာလက္ရာမ်ားကိုတန္ဖိုးထားၿပီး ကိုယ္ပိုင္အစြမ္းအစကို ခ်ျပရမွာကိုလည္း ဝန္မေလးတတ္
သူတစ္ဦးပဲျဖစ္ပါတယ္။
“အမ်ိဳးသမီး ဒီဇိုင္နာ တစ္ေယာက္ဆိုတာကိုယ္လုပ္ထားတဲ့ အလုပ္ေလးေတြနဲ႔အတူေၾကာ့ေၾကာ့ရွင္းရွင္းေလးဓါတ္ပံုရိုက္ရံုမဂၢဇင္းအင္တာ
ဗ်ဴးေလးေတြေျဖရံုပဲ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ့္အခ်ိန္ရဲ႕ ၉၉ရာခိုင္ႏႈန္း ကေေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းခြင္ေတြဆီ သြားမယ္၊ အမ်ိဳးသားအမ်ားစုရွိတဲ့ အစည္းအေဝးေတြတက္ရ ပါတယ္” လို႔လည္းသူမဆိုပါေသးတယ္။
အစည္းအေဝးေတြမွာဆိုရင္ တစ္ခါတစ္ေလသူမကိုထိခိုက္ေစတဲ့ ၾကမ္းတမ္းတဲ့အသံုးအႏႈန္းေတြနဲ႔ အေျပာအဆိုခံရတဲ့အျပင္ တစ္ခါကဆိုရင္ ဗိသုကာပညာရွင္တစ္ဦး၏ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္နာက်င္ရမည္ဟုျခိမ္းေျခာက္မႈကိုသူမခံခဲ့ရပါေသးတယ္။ဒီလိုအျပဳ အမူေတြကိုေတာ့ အမ်ိဳး
သားေတြဆီကသာ ၾကံဳေတြ ့ခဲ့ရတာျဖစ္ပါတယ္ လို႕ လည္း သူမကေျပာျပခဲ့ပါေသးတယ္။
ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာေနထိုင္ျပီး ျပန္လာတဲ့သူတစ္ေယာက္အဖို႔သူမရဲ႕ ဝတ္စားဆင္ယင္ပံုနဲ႔ပတ္သက္ျပီး အတင္းအၾကပ္ထဘီဝတ္ခိုင္းမည္ဟုရိုင္းစိုင္းသည့္အသံုးအႏႈန္းမ်ားျဖင့္ေဝဖန္ေထာက္ျပျခင္းမ်ားလည္းခံခဲ့ရတယ္လို႔ေျပာပါတယ္။ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာေနျပီးအလုပ္လုပ္ခဲ့တဲ့ သူမဘဝတစ္ေလွ်ာက္ ဒီလိုျခိမ္းေျခာက္ေဝဖန္မႈေတြကိုသူမ လံုးဝမၾကံဳေတြ႔ခဲ့ရပါဘူး။ ဒီလိုအေျခ အေနမ်ိဳးမွာ တခိ်ဳ့အမ်ိဳးသမီးေတြဆိုရင္ ဝမ္းနည္းငိုၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ သူမဟာ အားငယ္စိတ္ေတြကိုဥေပကၡာျပဳၿပီး ခိုင္မာတဲ့ ဦးတည္ခ်က္ျဖင့္ ေရွ႕ဆက္ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ပါတယ္။
ပညာေတြေလ့လာရံု ႏိုင္ငံျခားမွာအလုပ္လုပ္ရံုနဲ႔ က်င္လည္ေနတဲ့လုပ္ငန္းခြင္ရဲ႕ ထိပ္ဆံုးကို မေရာက္ႏိုင္ပါဘူး။ “ပေရာဂ်က္ေတြ လုပ္တဲ့အခါမွာ
တခ်ိဳ႕အရာေတြ ေဘးဖယ္ထားျပီးေတာ့ client ေတြကို အဲဒါေတြက လုပ္ေပးလို႔မရႏိုင္ဘူးလို႔ ေျပာလိုက္ဖို႔လည္း ညႊန္ၾကားခံရဖူးတယ္။ ကၽြန္မက မိတ္ေဆြရဖို႔ ပေရာဂ်က္ေတြ လုပ္ေဆာင္ေနတာမဟုတ္ဘူး။အလုပ္ေကာင္းေကာင္း လုပ္ခ်င္ရံုသက္သက္ပါပဲ။” လို႔ အလုပ္နဲ႔ပတ္သက္လာရင္ ခံယူထားတဲ့ သူမရဲ႕ က်င့္ဝတ္ေတြ အေၾကာင္းကို ေျပာျပခဲ့ပါေသးတယ္။
မၾကာေသးမီက သူမဟာ မီးရထားဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္ေရးလိမိတက္ (Meeyahta Development Limited) ရဲ႕ အလုပ္တာဝန္ေပးအပ္ျခင္းကို ခံခဲ့ရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အခုလက္ရိွေခတ္စားေနတဲ့ The Tea Factory ကိုလည္း ဦးေဆာင္ဒီဇိုင္းလုပ္ကိုင္ထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ Tea Factory ဟာဆိုရင္ အလံုးစံု မိတ္မဆက္ရေသးတဲ့ Multi concept design driven venue တစ္ခုပါ။ ျပန္လည္ ျပဳျပင္မြမ္းမံ ထားတဲ့ Tea drying machine အေဟာင္းတစ္လံုးကေတာ့ ေတြ႔ရိွသူေတြၾကားမွာ ေရပန္းစားျပီးသားျဖစ္ေနပါျပီ။ “အရင္တုန္းက ဒီစက္က အျပာႏုေရာင္ေလးပါ။ သူမကို အခုေခတ္နဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ ေၾကးကြပ္ထားတဲ့ အမည္းေရာင္ပံုစံေလးအျဖစ္ေျပာင္းလဲလိုက္တာပါ။ ဒါနဲ႔ “သူမ” ဆိုတာ မြမ္းမံျပီးလွပေနတဲ့ Tea drying machine ကို ေျပာတာပါေနာ္”
LUSH အဖြဲ႔သားမ်ားနဲဲ႔ သီးသန္႔အင္တာဗ်ဴးမွာ သူမ ေျပာခဲ့တာကေတာ့ “The Tea Factory ျပီးသြားျပီဆိုရင္ေတာ့ ပ်ဥ္ေထာင္အိမ္တစ္လံုးလို ခံယူခ်က္မ်ိဳးနဲ႔ လည္ပတ္သြားမွာပါ။ ပ်ဥ္ေထာင္အိမ္က ကၽြန္မတို႔ ႏိုင္ငံရာသီဥတုနဲ႔ ကိုုက္ညီတယ္၊ ပ်ဥ္ေထာင္အိမ္ထဲမွာ ေနရတာ ဘယ္ေလာက္ေအးခ်မ္း
လည္း ဆိုတာ ကၽြန္မတို႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြ ေမ့ေလ်ာ့ေနၾကတယ္”
“ကၽြန္မသာ တစ္ေန႔မွာ အိမ္ေဆာက္ျဖစ္ရင္ ဒီဇိုင္နာပ်ဥ္ေထာင္အိမ္မ်ိဳးပဲ ေဆာက္မွာပါ။” The Tea Factory ရဲဲ႕ အေပၚထပ္မွာဆိုရင္ေတာ့ Sonder Living ရိွျပီးႏိုင္ငံတကာက နာမည္ၾကီးတံဆိပ္ေတြရဲ႕ ပရိေဘာကအခ်ိဳ႕ကို ရန္ကုန္က ဝယ္သူေတြကိုယ္တိုင္ ေရြးခ်ယ္ဝယ္ ႏိုင္ေအာင္ ခင္းက်င္းျပသေပးထားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ကမာၻေပၚမွာ Sonder Living stores က နယူးေယာက္၊
ေလာ့စ္အိန္ဂ်ယ္လိစ္၊ လန္ဒန္၊ ေဟာင္ေကာင္နဲ႔ ဘန္ေကာက္ စုစုေပါင္း
၅ႏိုင္ငံမွာပဲ ရွိပါတယ္။ ဒီလိုလုပ္ငန္းေတြအမ်ားၾကီးအျပင္ ဦးသန္႔အိမ္ Advisory Board မွာ Interior Design ပိုင္းတာ၀န္ယူထားပါတယ္။ Property Awards မွာလည္းအကဲျဖတ္ဒိုင္အျဖစ္ ၃ႏွစ္ဆက္တိုက္တာ၀န္ယူၿပီး TEDxYangon ရဲ႕ပြဲ ဒီဇိုင္းနာတစ္ဦးလဲျဖစ္ပါတယ္။
မၾကာေသးမီက “ရန္ကုန္ေစ်း” လို႔ အမည္ေပးထားတဲ့ လယ္ယာထြက္
ပစၥည္းမ်ားကို Tea Factory မွာ လစဥ္ေရာင္းခ်လ်က္ရွိပါတယ္။ လက္ရွိ
အခ်ိန္အထိ ျပဳလုုပ္ခဲ့တဲ့ ပြဲ၂ပြဲမွာ ဧည့္သည္ေပါင္း ၇၀၀ေက်ာ္
တက္ေရာက္ခဲ့ျပီးသူမ အတြက္ အံၾသေပ်ာ္စရာေကာင္းတဲ့အခိုက္
အတန္႔ေလး ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီပြဲမွာ သဘာဝပစၥည္းေတြကိုပဲ သံုးျပီး အလွဆင္ထားခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီပြဲမွာ ေစ်းသည္ေတြအေနနဲ႔ လည္း
ပလက္စတစ္အသံုးျပဳမႈကို အတတ္ႏိုင္ဆံုးေရွာင္ၾကျပီး သစ္ရြက္နဲ႔ အျခား ေဆြးေျမ႕ပ်က္စီး လြယ္တဲ့အရာေတြကိုသာ အသံုးျပဳၾကတယ္။
လက္ရွိမွာ မျမမဥၨဴဟာ ျပည္တြင္း NGO အဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔နဲ႔ ပူးေပါင္းျပီး ေစ်းက အမိႈက္ေတြကို ျပန္လည္ အသံုးခ်ႏိုင္ေအာင္ ၾကိဳးစားေနပါတယ္။ သူမဟာ အေမတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ကို အႏၱရာယ္ျဖစ္ေစမဲ့အရာေတြကို မလုိလားဘဲ အႏၱရာယ္ကင္းျပီး လံုျခံဳစိတ္ခ်ရတဲ့ ထုတ္ကုန္ပစၥည္းေတြ ကိုပဲ သံုးခ်င္မိပါတယ္။ “ကၽြန္မသားေလးရဲ႕ အခန္းနံရံကို ဓာတုေဆးေတြ မ်ားမ်ားမပါတဲ့ VOCေဆးမ်ိဳးနဲ႔ပဲ သုတ္ထားပါတယ္။ ကၽြန္မလိုပဲ မိခင္ေတြလည္း ဒီလိုမ်ိဳး ေရြးခ်ယ္အသံုးျပဳေစခ်င္ပါတယ္။ ဒီေဆးမ်ိဳးေတြက အခုေခတ္မွာ ရွာရလြယ္ပါတယ္။ အျခားအျခားေသာ ပစၥည္းေကာင္းမ်ားလည္း ရွာရ ဝယ္ရလြယ္ပါတယ္။ ကၽြန္မ တာဝန္ယူထားတဲ့ ပေရာဂ်က္ေတြအခ်ိဳ႕မွာဆိုရင္ အစိမ္းေရာင္အမွတ္အသားရွိတဲ့ ပစၥည္းေတြပဲ သံုးပါတယ္။ အစိမ္းေရာင္အမွတ္အသားဆိုတာက Enviroment အတြက္ အရည္အေသြးေကာင္းမြန္တာကို ေျပာတာပါ။ Junction City အတြက္ ကၽြန္မ လုပ္ေပးတုန္းကဆိုရင္ အစိမ္းေရာင္အမွတ္အသားရွိတဲ့ ပစၥည္းေတြကိုပဲ သံုးထားတဲ့အတြက္ မ်က္ႏွာက်က္က မီးလံုးေလးေတြကအစ စင္ကာပူႏိုင္ငံက အစိမ္းေရာင္အမွတ္အသား အဆင့္အတန္းနဲ႔ေတာင္ ယွဥ္လို႔ရပါတယ္။ အေမတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ အနာဂတ္တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာဖို႔အတြက္ အေရးၾကီးတဲ့လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြရွိပါတယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။”
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ဘယ္လိုကူညီဖို႔ရွိလဲလို႔ ေမးလုိက္တဲ့အခါမွာ “ေတြ႔ၾကံဳေနရတာေတြကို သင္ခန္းစာယူျပီး အေကာင္းဆံုးေနထိုင္သြားဖို႔ အေရးၾကီးပါတယ္။” ေအာင္ျမင္ေနတဲ့လူတစ္ဦးတိုင္းမွာအတိုက္အခံရိွစျမဲမို့ သူမရဲ႕လုပ္ငန္းဆိုင္ရာပိုင္းတြင္လည္းျပင္ပမွဆန္႔က်င္မႈမ်ားခံခဲ့ရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ သူမဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပထမဦးဆံုးေသာ ေအာင္ျမင္တဲ့ အမ်ိဳးသမီး Interior ဒီဇိုင္နာတစ္ေယာက္လို႔ေခၚၾကျခင္းေၾကာင့္ ၿပိဳင္ဖက္မ်ားရျခင္း အေၾကာင္းရင္းတစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူမကေတာ့….
“ဥပမာ- ရန္ကုန္ကို အပိုင္း၃ပိုင္းပိုင္းၾကည့္ၾကပါစို႔၊ တစ္ပိုင္းထဲေတာင္ က်ြန္မတစ္သက္မွာျပီးေအာင္ ဒီဇိုင္းလုပ္ေပးနိုင္မွာမဟုတ္ဘူး။ဒါ့ေၾကာင့္ အလုပ္ကို Professional ဆန္ဆန္လုပ္ျပီး စိတ္ထားေကာင္းဖို႔လိုပါတယ္။အခုတိုင္းျပည္ဖြံ႔ျဖိဳးေနတဲ့အခ်ိန္မွာ အလုပ္ေတြက အခ်င္းခ်င္းလုစရာမလိုဘဲ အမ်ားၾကီးရိွပါတယ္။ဒါေပမယ့္ကိုယ့္သမိုင္းကိုယ္ေရးၾကရမွာခ်ည္းပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္မ အေနနဲ႔ ကၽြန္မလုပ္စရာရွိတာေတြကို အေကာင္းဆံုးေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္လုပ္ေဆာင္သြားမွာပါ။ ကၽြန္မသာ ဒီလုပ္ငန္းကို စီးပြားျဖစ္မလုပ္ျဖစ္ခဲ့ရင္လည္း အိမ္ဒီဇိုင္းပစၥည္းဆိုင္ေတြမွာ အျမဲေရာက္ေနမွာပါပဲ။ ဒါမွမဟုတ္ ကၽြန္မရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္အိမ္အတြက္ ကၽြန္မရဲ႕ လုပ္ငန္းအတြက္ လက္ရာေတြ ဖန္တီးေနမိမွာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္မရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္လက္ရာဖန္တီးမႈေတြကို အသိအမွတ္ျပဳျပီး အလုပ္လာအပ္ၾကတဲ့ client ေတြအတြက္ ကၽြန္မ အေကာင္းမြန္ဆံုး ဖန္တီးေပးရလို႔ ဝမ္းသာပါတယ္။”
(English Version)
It was in early 2015 when Rangoon Tea House was making a buzz as a “must see place” in town. After Myanmar opened up, the high expectations for the country became more realistic with the actual challenges.
Climbing through the creaky staircase, the first thing you noticed about Rangoon Tea House was its interior design. It carries the ghost of Yangon’s past, the exciting present and the future for it to bloom as a major city in Southeast Asia. The whirling high ceiling fans and the tall windows were of the Yangon’s colonial building but the interiors were still refreshingly modern. The interior design was Mya Myitzu of M.Interiors Design firm, now being rebranded as M.ID. Born in Yangon, she studied in USA, to major in Political Science & Studio Art from California Lutheran College, and also at Otis College of Art & Design (Fun fact: Obama’s interior designer Michael S. Smith went there too).
Mya Myitzu was always a creative child and from her uncle U Sein Gyi, a well-known artist and owner of Kalayar Magazine, she was exposed to running a magazine business and learnt that one could be successful working as an artist too. This was incredibly fortunate for her as in Myanmar, we have a running joke that you will starve if you are an artist, a poet or a writer. With the help of great teachers and mentors, she went on to win full scores at an art contest in US and held her first solo Sculpture show inside the Union Business Center on Pyay Road at the age of 19.
After graduating, Mya Myitzu worked for famed interior designer Kelly Wearstler where many of the clients were celebrities, and America’s elites. She came back in 2011 to be with her family. This was the beginning of Myanmar opening up, and being an interior designer at that time was close to impossible. A friend’s father gave her a chance to work on the interiors of his residence Sarana Pun, a 40,000 square feet riverside estate, and she went on strength to strength from there. Now Mya Myitzu is one of the most highly demanded interior designers in the country with major projects under her portfolio. At one point during the restaurant boom in Myanmar, she was designing so many of them that she risked being known as the restaurant designer. Part of her sought after features is making the design modern without completely erasing the essence of locality and culture, a “flavor” as she calls it. Myanmar Times has dubbed her a local interior design guru after the premiere of Rau Ram, a Vietnamese restaurant in Yay Kyaw neighborhood, hailed as one of the “IT” destinations in Yangon.
There are many new buildings in town with spelling binding decorations now, which makes you feel like you are transported to other foreign countries. Yet it is a jarring experience for those who had known the city through its isolation to its opening up. We may not know it now but in 10 to 20 years when we look back, Mya would definitely be one of the pioneers of Modern Myanmar architecture.
Despite her success, her homecoming was not with open arms as typical with most stories about a pioneer. Her mother, a very successful business woman of her own right, does not consider her job a real profession. This lack of support drove her to work harder instead of letting it crushes her. Mya decided to share this openly because many young adults from Myanmar (especially those who studied overseas) are facing discouragement from their own families and it could really break a person’s character. Our country needs new ideas and we should be welcoming and embracing talented people of our own instead of forcing them to follow the old rules. Her entry to the design and construction industry here, and working world was a culture shock at first. In this absolutely male dominated sector, Mya is the living embodiment of their misogynist nightmare.
Mya Myitzu in person is a cheerful, tiny woman with a girlish laugh. She looks young for her age as well. She wears nice clothes and sexy high heels and you can easily brush her off as a wealthy girl who spends her day shopping but she’s the real deal who knows her craft and is not afraid to let you know it. Mya explained that “working as a woman designer is not just about the beautiful and glamorous photos of yourself and your completed projects, and magazine interviews, it’s 99% of the time going to sites and meetings which involve a lot of men”. She had abusive words hurled at her in meetings and one architect actually threatened to physically harm her. All of those came from Burmese men. As she is a repatriate (a local who came back after living in overseas), crude jokes had been made about stripping her trousers and forcing her to wear a longyi. While working overseas, Mya did not experience this level of threats. At times, some women with her, would actually cry in the face of such adversities while Mya would just laugh it off. Despite having experienced such vulgarities, she retains her femininity, yet shows her steely determination.
You do not become one of the top in your field by just studying and working overseas. Mya talked about her work ethic and her uncompromising stand when it comes to her work. “There had been times in projects when I was told to just let things slide and tell the client certain things could not be done. When working on a project, I am not there to make friends. I am there to do great work.”
Most recently, Mya has been commissioned by Meeyahta Development Limited. Shrouded in secrecy, it is exciting to see what has been done. Her firm, which Mya hopes to encourage and bring up more interior designers as part of the company in the future, is also in charge of designing The Tea Factory. It is a multi concept design driven venue, which not been launched fully but the refurbished old tea drying machine is already a real attraction to the public. “It was once light blue, the tea machine was, believe it or not, but I gave it a bronze trimmed matte black makeover to bring her into this century. And by “her” I mean the tea drying machine. Such a beauty, with a ‘brethren of hot coal fire’, inside her body should only be addressed as a woman”, Mya explained excitedly.
Mya has exclusively disclosed to Lush, that whatever The Tea Factory will be in completion, it will have the concept of being part of a glamorized Burmese wooden house (Pyin Down Eain), as she felt the need to revive such an otherwise rural idea of a house nowadays. “We have forgotten however, as Bamas, how comfortable it is in our climate, and how eco-friendly it is to live inside a Pyin Down Eain”, said Mya. “If I build a house one day, I would love to build a designer style version”. Upstairs of The Tea Factory holds Sonder Living which gives buyers in Yangon access to some of the furniture industry’s most contemporary international design brands. There are only five other Sonder Living stores in the world, New York, Los Angeles, inside the Harrods Department Store of London, then Hong Kong, and Bangkok. Despite her busy schedule, Mya is Interior Design in charge of U Thant’s House Advisory Board. Mya also sits as a judge on the panel for the Property awards for past three years. She was also the event designer for TEDxYangon.
Recently a monthly sustainable farmer’s market called Yangon Zay was launched at The Tea Factory. It is an educational side project for her which has already catered to over 700 guests in two events thus far, which Mya exclaimed as such “nice surprise”. All of the decorations of the event are from the earth, and goes back to the earth. Leaves and other biodegradable set up are used and vendors have to limit the use of plastics. Mya is also trying to work with a local NGO group to ensure all the trash from the market is recycled. As a mother, she is concerned about the environmental effect and passionate about using eco-friendly products. “I always make sure the wall in my son’s room is painted in low VOC paint, and all mothers of Yangon should as well, it is easy to find on the market now days. Many more earth friendly materials for design are available also. In some projects, I have to make sure something I specified is “green marked” material which means it is sustainably produced. This was the case when I worked on Junction City, which has a “green mark” limit so even the ceiling lights were as per Singapore greenmark standards. As a mother, I think these are important strides to preserving our future.”
When asked on how to help empower women in Myanmar, Mya replied that the best is to live through example. As with every successful person, there had been instances of people trying to steal away her business, claiming credit for her hardwork and discrediting her by spreading rumors. It is disheartening when some of the nastiest attacks come from other females as well. The fact that she is the undisputed first successful female interior designer of Modern Myanmar is also the cause of jealousy for some. Mya remains unbothered by such title. “If you look at Yangon and divide it by three zones, it would be impossible to be a part of projects in just one zone in my life time so it is better to behave professionally, not with spite. There is enough work for everyone in these new chapters of our country but you have to write your own history. For me, I am just going to do the best work as I enjoy it so much. If I were not doing this as a business, I would spend all day inside a furniture store anyways, and I would be redoing my own house or businesses so it is my pleasure to do it for my clients who appreciate it”.
Please visit Mya’s newly launched website www.minteriorsanddesign.com but not all the projects have been updated.
www.lushmagazinemm.com တြင္ ေဖာ္ျပပါရွိေသာ ေဆာင္းပါးမ်ားကို မည္သည့္ Website ႏွင့္ Social Media မ်ားေပၚတြင္
ျပန္လည္ကူးယူေဖာ္ျပျခင္းကို ခြင့္မျပဳေၾကာင္း အသိေပးအပ္ပါသည္။