LUSH CREATOR April 2019 – Artist Moe Nyo’s Journey in Art
CREATOR – Artist Moe Nyo’s Journey in Art
Words by Aung Lynn Thit
English translated by Oakkar Thin Victor Summers
Photographed by Aung Myo Thant (Now Studio)
#LUSHmagazineMyanmar #LUSHitRight #LUSHcreator
ျမန္မာႏိုင္ငံက ဂုဏ္ယူဖြယ္ႀကီးျမတ္တဲ့အႏုပညာရွင္ေတြအေၾကာင္းေျပာၾကရတဲ့အခါမွာ ပန္းခ်ီအႏုပညာသမား ေတြကို ထိပ္ဆံုးမွာထားၿပီးေျပာရမွာျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ကမာၻလံုးနဲ႔ယွဥ္ၿပီး အႏုပညာအရာမွာ ရင္ေကာ့ေခါင္းေမာ့ ႏိုင္တာကလည္း ပန္းခ်ီပါပဲ။ ပန္းခ်ီသမားေတြရဲ႕ အႏုပညာလုပ္အားနဲ႔ ျမန္မာ့ပန္းခ်ီေလာကကလည္း ကမာၻမွာ မ်က္ႏွာလန္းပြင့္ေနႏိုင္တာပါပဲ။ ဒါဆိုရင္ ျမန္မာျပည္က ကမာၻသိပန္းခ်ီဆရာေတြမ်ားမွာေပါ့လို႔ ထင္ႏိုင္ပါတယ္။ မ်ားသလားဆိုရင္ေတာ့ မ်ားပါတယ္။ မနည္းဘူးလားဆိုရင္လည္း နည္းပါတယ္ဆိုတဲ့အေျဖကို ရႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ့ထက္ပိုတာတစ္ခုကေတာ့ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုခ်င္းစီတိုင္းမွာ ေျပာင္ေျမာက္တဲ့ ပန္းခ်ီသမားေတြ ရိွေနတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ဆုလဒ္ေတြပါပဲ။
When we talk about the greatest artists, we have to put the painting artists on the top of the list. The art of painting itself is an impressive work as the whole world, and thanks to the works of painting artists, Myanmar Painting Society is still recognized by the world. Then, it can be said that there are many world-known artists in the country. Well, it may be true but it is also only a few numbers of artists too. Moreover, it is the gift that we have many masterly artists in every decade.
ယခုတစ္လ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ Creator စာမ်က္ႏွာေပၚမွာ ေတြ႕ရမယ့္သူကေတာ့ ပန္းခ်ီဆရာမိုးညိဳပါ။ ျမန္မာ ျပည္က ထိပ္တန္း watercolor ပန္းခ်ီဆရာတစ္ေယာက္လည္းျဖစ္ပါတယ္။ watercolor နဲ႔ပတ္သက္ရင္ မိုးညိဳနာမည္ ကေတာ့ မွတ္ေက်ာက္တင္ၿပီးသားျဖစ္ပါတယ္။ သူေရးတဲ့ ေရးေဆးေတြဆိုတာကလည္း ထာ၀ရမပ်က္ေတာ့မယ့္ ပန္းခ်ီကားေတြပါပဲ။
Our Creator section of the month, you will be introduced to the artist Moe Nyo, whose name was already put to record, is a top-ranked watercolor artist of the country. His masterpieces can be visible forever.
ဆရာမိုးညိဳကို ၁၉၇၆ ခုႏွစ္ ပြင့္ျဖဴၿမိဳ႕နယ္မွာ ေက်ာင္းဆရာဇနီးေမာင္ႏွံျဖစ္တဲ့ ဆရာႀကီးဦးလွမိုး၊ ဆရာမႀကီး ေဒၚခင္ညိဳညိဳတို႔က ဖြားျမင္ခဲ့ပါတယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ ႏိုင္ငံေက်ာ္၊ ကမာၻသိပန္းခ်ီဆရာတစ္ေယာက္ျဖစ္လာ ေပမယ့္ ဒီအိပ္မက္ဟာ ငယ္ငယ္က ျဖစ္ခ်င္ခဲ့တဲ့ ဆရာမိုးညိဳရဲ႕အိပ္မက္ေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါဆို ဆရာမိုးညိဳရဲ႕ ငယ္ဘ၀အိပ္မက္ကေရာ ဘာလဲ။ ဒါလည္း သူ႔မွာ ေရေရရာရာႀကီးေတာ့မရိွခဲ့ပါဘူး။ ႀကီးလာရင္ တပ္ထဲ၀င္မယ္၊ စစ္ဗိုလ္လုပ္မယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးေတာ့ရိွခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါဟာ သူ႔ရဲ႕တကယ္ခ်စ္ျမတ္ႏိုးရာ၊ ယံုၾကည္ရာအိပ္မက္အစစ္အမွန္လားဆိုေတာ့ မဟုတ္ျပန္ပါဘူး။ လူငယ္တစ္ေယာက္ရဲ႕ ဒီအတိုင္းပဲ ျဖစ္ခ်င္႐ံုသက္သက္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ နယ္မွာေမြးဖြားသူေတြရဲ႕ ခံစားခြင့္မရတဲ့အခြင့္အေရးတစ္ခုဆိုရင္လည္း မမွားပါဘူး။ နယ္က ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ဘ၀မွာ စံျပအတုယူစရာအေရအတြက္ေတြ ရွားပါးလြန္းလွပါတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ယေန႔အထိ အေျခအေနတစ္ခုပါ။ ႏိုင္ငံရဲ႕ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအဆင့္အတန္းတစ္ခုကို ျပသတဲ့လကၡဏာတစ္ရပ္ဆိုရင္လည္းမမွားပါဘူး။ ထားပါေတာ့ေလ။ ဆရာမိုးညိဳမွာ ေမြးရာပါ ကံေကာင္းေထာက္မစြာရရိွထားတာကေတာ့ ဖခင္၊ မိခင္ရဲ႕ဗီဇအျပည့္ပါလာတာပါပဲ။ ဆရာမိုးညိဳရဲ႕အေမဟာ ေက်ာင္းသူဘ၀တုန္းကေရာ၊ ဆရာျဖစ္တကၠသိုလ္တက္တဲ့အထိေရာ ပန္းခ်ီကို အထူးျပဳသင္ယူခဲ့သူ တစ္ေယာက္ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာမိုးညိဳဟာ ငယ္စဥ္က ပန္းခ်ီသမားတစ္ေယာက္ျဖစ္ရမယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးအိပ္မက္ေတြ မရိွခဲ့ေပမယ့္ရယ္လို႔ ကေလးဘ၀ကတည္းက ပန္းခ်ီေတြဆြဲေနခဲ့သူတစ္ေယာက္ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာမိုးညိဳ ကေတာ့ ဒါဟာ သူ႔အေမဆီက အေမြအျပည့္ရထားတဲ့ဗီဇပါပဲလို႔ယံုၾကည္ေၾကာင္းေျပာပါတယ္။ “အႏုပညာ ဗီဇကေတာ့ အေမ့ဆီက ပါတယ္လို႔ပဲေျပာရမယ္။ သူတို႔တုန္းက ပညာေရးစနစ္မွာ ပန္းခ်ီတို႔ကို အထူးျပဳယူရတယ္လို႔ေျပာတယ္။ ဆယ္တန္းအထိအေမတို႔က ပန္းခ်ီကိုေတာက္ေလွ်ာက္ယူခဲ့တာ။ B.Ed သင္တန္း ရန္ကုန္ပညာေရးတကၠသိုလ္မွာတက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ဆရာႀကီးဦးဘၾကည္နဲ႔ဆက္ၿပီးသင္ရတယ္ေပါ့။ ဆရာႀကီးဦးဘၾကည္ကရန္ကုန္ပညာေရးတကၠသိုလ္မွာတာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနတဲ့ကာလလည္းျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီမွာလည္း ဆရာႀကီးတပည့္ခံရင္း အေမက ပန္းခ်ီကုိပဲဆက္ယူျဖစ္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဒီဗီဇကေလးဟာ အေမ့ဆီက ရတာလို႔ထင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ငယ္ငယ္ကဆိုရင္ အႏုပညာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးလုပ္ခဲ့တာကေတာ့ ပန္းခ်ီေပါ့။ အေမက ခ႐ိုင္အဆင့္ေတြအထိ ဆုေတြရခဲ့ဖူးတာ။ အေမက ပန္းခ်ီ၀ါသနာပါတယ္၊ ပန္းခ်ီလည္း သင္ခဲ့ရတာျဖစ္တဲ့အတြက္ အေမ့ေသတၱာထဲမွာ ေဆးဗူးေတြရိွတယ္။ အေမက ျမတ္ႏိုးတယ္။ ငယ္ငယ္တုန္းက ကၽြန္ေတာ္တို႔က အေမ့ပန္းခ်ီေဆးေတြကိုအရမ္းေဆာ့ခ်င္တာ။ အေမက မေပးဘူး။ ငယ္ငယ္ကတည္းက ပန္းခ်ီေရးေနရင္ အေမကလည္း နည္းနည္းသင္ေပးတာေတြရိွတယ္။ အလယ္တန္းအဆင့္ေလာက္မွာဆိုရင္ ေက်ာင္းက ပန္းခ်ီေဆးေတြထုတ္ေပးတယ္။ မူးယစ္ေဆး၀ါးဆန္႔က်င္ေရးပန္းခ်ီၿပိဳင္ပြဲတို႔၊ ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ၿပိဳင္ပြဲတို႔ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္ဆုရဖူးတယ္။ ဆယ္တန္းေအာင္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္ ဒီမွာ တကၠသိုလ္ ၀င္ခြင့္အင္တာဗ်ဴးေျဖေတာ့ အဲဒါေလးေတြယူလာေသးတယ္။ အဲဒါေတြေၾကာင့္ ၀င္ခြင့္ရခဲ့တာထင္ပါတယ္။” ဆရာမိုးညိဳက သူ႔ငယ္ဘ၀နဲ႔ ပန္းခ်ီဆက္ႏြယ္ေနပံု၊ သူ႔အေမဆီက ဗီဇပါလာပံုကို အခုလိုပဲ အားရပါးရ ေျပာျပပါတယ္။
Sayar Moe Nyo was born in Pwint Phyu Township in 1976 and his parents are both teachers, Sayar Gyee U Hla Moe, and Sayar Ma Gyee Daw Khin Nyo Nyo. Although he is now a well-known artist, not only in Myanmar and also abroad, his actual dream was not to be a painting artist. Then, what was his dream? It was vague too. He dreamed of joining the army to be a military officer. But, he wasn’t also sure if his dream was his passion. He just wanted to be one as a young man. Children from rural areas have very scarce role models. It is still a bad situation in the country so far. It is also a sign that shows the country’s development. Let’s continue. Luckily, Sayar Moe Nyo has got an inborn talent, which inherited, from his parents. His mother specialized the art of painting since she was a high school student to university student. Even though he didn’t dream of being an artist, he has drawn many pictures. “I am sure I got the talent of painting inherited from my mother,” he said “she needed to specialize the art according to the education system that time. Until high school, she had to take the subject. When attending BED, she had to study the art from Sayar Gyee U Ba Kyi, when he was serving at the University of Education. So, I believe I got it from my mother.” He continued, “When I was young, the art of painting is the only art I did. My mom has got high prizes until district levels. She is so into it. So, she kept the paints in her chest. I wanted to play with the paints but she never let me do. She guided me with my drawings. When I was a middle school student, our school gave me some paints to be in the painting contests. I won some prizes in “Say no to drugs” painting contests and other patriotism based painting contests. After being a high school graduate, I took the interview for my university. I brought my paints until then”. He was so keen talking about his early life, his art, and his mother’s gene.
အသားညိဳညိဳ၊ ျပည့္ျပည့္။ သူက ပန္းခ်ီမိုးညိဳ။ ေရးေဆးပန္းခ်ီေက်ာ္ မိုးညိဳေပါ့။ မ်က္ႏွာကလည္း ရႊင္လိုက္တာမွ လြန္ေရာဗ်ာ။ ဆရာ့မ်က္ႏွာေပါက္က မင္းသားလိုခန္႔တဲ့ေခ်ာတဲ့ ဥပဓိမ်ိဳးလည္းမဟုတ္။ သို႔ေပမယ့္ သဘာ၀အေမြအႏွစ္လို ဆရာ့မ်က္ႏွာဟာ တန္ဖိုးေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြ၊ ခ်စ္ခင္စရာေတြနဲ႔ ျပည့္ေနသလိုမ်ိဳး။ မ်က္ႏွာျမင္ခ်စ္ခင္ပါေစဆိုတဲ့ဆုကို ဆရာက အျပည့္ရထားတဲ့ပံုမ်ိဳး။ အဲဒီလို ဆရာ့မ်က္ႏွာက။
Plump body, brownish hue complexion, and a merry man he is. He is not handsome as a movie star, but full of values, compassion and he’s got a face that everyone who sees will be pleased.
ရန္ကုန္ အမ်ိဳးသားယဥ္ေက်းမႈႏွင့္အႏုပညာတကၠသိုလ္စတင္ဖြင့္ခါစကာလမွာ ဆရာမိုးညိဳ ဆယ္တန္းေအာင္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဆရာမိုးညိဳရဲ႕အစ္မျဖစ္သူက ရန္ကုန္မွာ အီကိုနဲ႔ေက်ာင္းတက္ေနတာပါ။ ဆရာမိုးညိဳကေတာ့ ဆယ္တန္းကို ဇာတိေျမျဖစ္တဲ့ ပြင့္ျဖဴၿမိဳ႕နယ္ကေနပဲ ေအာင္ျမင္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ အစ္မျဖစ္သူတို႔ရဲ႕ အႀကံေပးမႈ၊ မိခင္ျဖစ္သူရဲ႕ဆႏၵနဲ႔ အႏုပညာတကၠသိုလ္ကို ေလွ်ာက္လႊာတင္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ဆရာက အခုလိုေျပာျပပါတယ္။ “ဆယ္တန္းၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းဆက္တက္ဖို႔လုပ္တဲ့အထဲမွာ ဒီယဥ္ေက်းမႈတကၠသိုလ္က ပါကိုမပါဘူး။ ကိုယ့္မွာအားက်စရာဆိုတာ ဘာမွေထြေထြထူးထူးမရိွဘူး။ မရိွတဲ့အခါက်ေတာ့ ဘာလုပ္မလဲဆိုေတာ့ ဆယ္တန္းေအာင္ၿပီးရင္ တပ္ထဲ၀င္မယ္ဆိုတာပဲ။ DSA ေလွ်ာက္မယ္၊ စစ္ဗိုလ္လုပ္မယ္ဆိုတာေလာက္ပဲရိွတာ။ အဲဒီတုန္းက အစ္မက ရန္ကုန္မွာ အီကိုတက္ေနတယ္။ ဒီအႏုပညာနဲ႔ယဥ္ေက်းမႈတကၠသိုလ္ကလည္း ဖြင့္ေနတာကို အေမတု႔ိ၊ အစ္မတို႔ကသိတယ္။ သူတို႔နဲ႔တိုင္ပင္ ၿပီးေတာ့ ေလွ်ာက္လႊာတင္တယ္။ ေဖာင္ေတြေလွ်ာက္လႊာေတြကိုလည္း အစ္မကေနပဲတင္ေပးလိုက္တာ။ အင္တာဗ်ဴးေျဖရေတာ့မယ္ဆုိေတာ့မွပဲ ရန္ကုန္ကို ကၽြန္ေတာ္ကလာရတာေပါ့။” ဆရာ့စကားသံပါ။
He passed his matrix exam by the time the University of Culture was opened. At that time, his sister was studying economics. He passed his matrix in his native Pwint Phyu. And he applied for the University of Culture according to his mother’s wish and his sister’s advice. He said, “the University of Culture was never on the list of choosing the school. There was nothing to emulate for me. Then, all I had to choose is joining the army, apply for DSA and be an officer. My sister was in Yangon studying economics. She and mother knew that the University of Arts and Culture had opened. I discussed with them and submitted the application there. My sister helped me submitting the applications. I only needed to come to Yangon for the interview.
ႏိုင္ငံေက်ာ္ ေရေဆးပန္းခ်ီဆရာတစ္ေယာက္ဟာ ဟိုးတစ္ခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ကမာၻေက်ာ္ ပန္းခ်ီဆရာေတြ၊ ႏိုင္ငံေက်ာ္ပန္းခ်ီဆရာေတြ တစ္စံုတစ္ေယာက္ကိုမွ မသိခဲ့ပါဘူး။ ငယ္စဥ္ကတည္းက မိမိစိတ္ကြန္႔ျမဴးရာ ၀ါသနာအရ ပန္းခ်ီဆြဲတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပန္းခ်ီဆရာျဖစ္ဖို႔မရည္ရြယ္ခဲ့သူ။ သူသိတဲ့ တစ္ေယာက္တည္းေသာ ပန္းခ်ီဆရာက ကိုသိန္းစိုးပဲ။ ကိုသိန္းစိုးက ပြင့္ျဖဴၿမိဳ႕နယ္မွာ ဆိုင္းဘုတ္တို႔လို၊ Commercial ပန္းခ်ီေတြ ေရးတယ္။ “ကၽြန္ေတာ္ယဥ္ေက်းမႈတကၠသိုလ္ကိုေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ပန္းခ်ီက ဘာမွန္းေရေရ ရာရာေတာင္မသိခဲ့ဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာ ဘယ္ပန္းခ်ီဆရာက နာမည္ႀကီးတယ္။ ဘယ္ပန္းခ်ီဆရာက ဘယ္လိုကားမ်ိဳးဆြဲတယ္ဆုိတာလည္း ကိုယ္ကမသိဘူး။ ကိုယ္သိတာက ကိုယ့္ၿမိဳ႕မွာ ကိုသိန္းစိုးဆိုတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ဆြဲတဲ့သူကိုပဲ ပန္းခ်ီဆရာ လို႔ထင္တာ။ ဒီမွာအင္တာဗ်ဴးလာေျဖေတာ့ ဘယ္ပန္းခ်ီဆရာေတြ သိလဲဆိုေတာ့ ကိုယ္က ကိုသိန္းစိုး သိတယ္လို႔ေျဖခဲ့တာ” ဆရာမိုးညိဳက ႐ိုးသားပြင့္လင္းစြာနဲ႔ ေျပာျပပါတယ္။
ဆရာမိုးညိဳ တကၠသိုလ္စတက္ေတာ့ အခက္အခဲေတြအေတာ္မ်ားပါတယ္။ အဓိကက ျမန္မာ့ပန္းခ်ီေလာကအေၾကာင္း၊ ကမာၻ႕ပန္းခ်ီေလာကအေၾကာင္းေကာင္းေကာင္းမသိေသးတာေၾကာင့္ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ စကား၀ိုင္းေတြမွာလည္း ဆရာမိုးညိဳဟာ လူပိုတစ္ေယာက္လိုျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ ဆရာမိုးညိဳဟာ ပန္းခ်ီအ၀န္းအ၀ိုင္း၊ အႏုပညာအ၀န္းအ၀ိုင္းက လာသူတစ္ေယာက္မဟုတ္ခဲ့ပါဘူး။ “ဒီယဥ္ေက်းမႈတကၠသိုလ္ စဖြင့္ခါစဆိုရင္ ေက်ာင္းကိုေရာက္လာတဲ့သူေတြက ဒီပန္းခ်ီအသိုင္းအ၀ိုင္းနဲ႔ဆက္စပ္သူေတြမ်ားတယ္။ ကိုယ္က ဆယ္တန္းေအာင္ၿပီး နယ္ကလာတက္တဲ့ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ျဖစ္ေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈတကၠသိုလ္တက္ ျဖစ္ေတာ့ ကိုယ့္အတြက္က လံုး၀အစိမ္းသက္သက္ျဖစ္ေနတယ္။ အမ်ားစုေျပာေနတဲ့ Technology Terms ေတြ၊ Ism ေတြကို ဘာမွမသိတဲ့အခါက်ေတာ့ ဒီ midterm ၿပီးတာနဲ႔ျပန္ေတာ့မယ္ ျပန္မလာေတာ့ဘူး လို႔ဆံုးျဖတ္ခဲ့တာ။ စိတ္ဓာတ္က်လာတာေပါ့။” ဆရာ့ရဲ႕ စိတ္ဓာတ္အႀကီးအက်ယ္က်ခဲ့ရတဲ့ကာလေတြပါပဲ။ midterm ၿပီးရင္ ေက်ာင္းကို ျပန္မလာေတာ့ဘူးလို႔ေတာင္ဆံုးျဖတ္ခဲ့သတဲ့ေလ။
ပန္းခ်ီမိုးညိဳျဖစ္ဖို႔၊ Watercolor မိုးညိဳျဖစ္ဖို႔ အေျပာင္းအလဲႀကီးက ဒီေနရာမွာျဖစ္တည္လာပါတယ္။ ေက်ာင္းျပန္ လာရင္ ပန္းခ်ီမိုးညိဳျဖစ္ေတာ့မယ္။ ျပန္မလာေတာ့ဘူးဆိုရင္ တျခားမိုးညိဳတစ္ေယာက္ပဲျဖစ္သြားေတာ့မယ္။ ဘယ္အရာက ဆရာမိုးညိဳကို ေက်ာင္းေတာ္ဆီျပန္ပို႔ေပးခဲ့တာလဲ။
The famous watercolor painting artist didn’t know each of the world known and country known artists. He drew for fun but didn’t intend to be an artist. The only painting artist he knew is Ko Thein Soe who painted and drew signboards and commercial paintings in Pwint Phyu. “I didn’t even know what the real art of painting was, and who the famous artists were, which painter drew which pictures. The only thing I knew was Ko Thein Soe from my native. When I was asked the artists I knew, my answer was Ko Thein Soe,” he honestly admitted.
When Sayar Moe Nyo started the university, there were many difficulties, mainly, because of not knowing well about the painting society in both Myanmar and abroad. He was like a supernumerary in conversations. He wasn’t a person from painting and artist circle. “When the university started, most of the students were from the painting and artists connection. And me, who passed my matrix from a small town, it was totally unusual. I got depressed and decided to leave the university as I got zero understanding about technical terms and ISM those most students were saying” he said. Those are his most difficult times and even decided not to come back after the midterm.
Then, there came the time for a great chance to be the watercolor artist Moe Nyo. If he went back to school, he would be the artist Moe Nyo and if he didn’t, he would be the other Moe Nyo. What took him to the University?
“အတန္းတူသူငယ္ခ်င္းေတြထဲမွာ မင္းေဇာ္ဆိုတာရိွတယ္။ ကာတြန္းမင္းေဇာ္။ ပန္းခ်ီမင္းေဇာ္ေပါ့။ ဘုိဘုိကာတြန္းကိုေရးတဲ့မင္းေဇာ္ေပါ့။ သူ႔ေက်ာင္းနာမည္က ကိုေဇာ္ဟိန္းတဲ့။ သူကစကားနည္းတယ္။ လိုအပ္သေလာက္ပဲေျပာတယ္။ ပိုမေျပာဘူး။ ပန္းခ်ီေက်ာင္းလည္းၿပီးၿပီးသားသူက။ သူနဲ႔က သူငယ္ခ်င္း။ အခုအခ်ိန္ထိလည္း သူငယ္ခ်င္းေကာင္းပဲ။ ကိုယ္အဲဒီလိုျဖစ္ေနတာကို သူက ရိပ္မိပံုရတယ္။ midterm ပိတ္လို႔ အိမ္ျပန္ေတာ့ ကိုမင္းေဇာ္က ပန္းခ်ီနဲ႔ပတ္သက္တဲ့စာအုပ္ေတြေပးလိုက္တယ္။ ဂ်ီလွေမာင္ရဲ႕ “ျမန္မာ့ပန္းခ်ီသိ၊ ကမာၻ႕ပန္းခ်ီသိ”စာအုပ္၊ ခင္၀မ္းရဲ႕ “စိတၱဇပန္းခ်ီ” တို႔လို ပန္းခ်ီနဲ႔ပတ္သက္တဲ့စာအုပ္ေတြ ေပးလိုက္တယ္။ “ကိုေဇာ္ဟိန္း ကၽြန္ေတာ္က ျပန္လာခ်င္မွလာေတာ့မွာ”လို႔ေျပာေတာ့ သူက “ယူသာယူသြား ေရာ့ဒါေတြဖတ္လိုက္ပါဦး” ဆိုၿပီး အတင္းေပးလိုက္တယ္။ အိမ္ေရာက္သြားေတာ့ အေမကလည္း ကၽြန္ေတာ့္ကို ေဖ်ာင္းဖ်တယ္။ ၿပီးေတာ့ ပိတ္ရက္မွာ အဲဒီစာအုပ္ေတြဖတ္လိုက္ေတာ့ အဲဒီမွာေပါက္သြားတယ္။ ဒီေကာင္ေျပာတာေတာ့ ဒါေတြ၊ ဟိုေကာင္ေျပာေနတာကေတာ့ ဒါေပါ့ဆိုၿပီးေတာ့ေပါ့။ အဲဒီေတြဖတ္ လိုက္ရတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းျပန္လာခ်င္စိတ္ေပါက္သြားတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ့္ဘ၀မွာ စာအုပ္စာေပရဲ႕ ေက်းဇူးအမ်ားႀကီးရိွသလို၊ အဲဒီစာေပေတြကိုလမ္းညႊန္ေပးခဲ့တဲ့ ကိုမင္းေဇာ္ရဲ႕ေက်းဇူးလည္း အမ်ားႀကီးပါပဲ။” မိုးညိဳ တကၠသိုလ္ဆီျပန္လာႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။
Sayar said “There was a classmate, named Min Zaw, also known as, Cartoonist Min Zaw, Artist Min Zaw, who draws Bo Bo comic books. His name from school was Ko Zaw Hein and he didn’t speak much without necessity. He also passed the painting class. He was my friend, and we are still so far. I guessed he got a hint about my situation. When I got back home after midterm, he gave me some books about painting such as G Hla Maung’s “Myanma Panchi Thi, Gaba Panchi Thi” and Khin Wan’s “Sate Ta Za Panchi”. I told him that I wasn’t sure if I would come back. Then he replied to me “take them and read first”. When I got home, mother also coaxed me to go back. Afterward, I read those books and realized the words students discussed. After reading them, I wanted to come back to university again. So, I have to thanks to the books as well as Ko Min Zaw.” Moe Nyo has finally come back to the University.
ဘာေၾကာင့္ Watercolor ကိုမွ ေရြးခ်ယ္ျဖစ္ခဲ့တာလဲဆိုတဲ့အခါမွာေတာ့ ဆရာက “ေက်ာင္းမွာကေတာ့ မီဒီယမ္ေတြအကုန္သင္ရတာေပါ့။ ပန္းခ်ီသမားတိုင္းလည္း ေရေဆးကိုေရးဖူးၾကတာပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ေက်ာင္းသားဘ၀မွာ ပန္းခ်ီေလာကက ဟုန္းဟုန္းထေတာက္လိုက္ေသးတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းၿပီးေတာ့ ပန္းခ်ီေလာကက ျပန္က်သြားျပန္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေရေဆးေရးတဲ့သူဟာ လက္ခ်ိဳးေရလို႔ရတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က ေက်ာင္းသားဘ၀ကတည္းက Watercolor ကိုႏွစ္သက္တယ္။ ခ်စ္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကိုယ့္ရဲ႕သူငယ္ခ်င္းေတြလည္းျဖစ္တယ္။ ျမင္ဆရာေတြလည္းျဖစ္တဲ့ ကိုမင္းေဇာ္တို႔လည္း Watercolor ေတြေရးတယ္။ ၿပီးေတာ့ အျပင္မွာထိေတြ႕ၿပီး ရင္းနီးရတဲ့ ကိုမုတ္သုန္တို႔ေပါ့၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေက်ာင္းသားဘ၀တုန္းက ပထမဆံုးဌါနမွဴးျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဆရာဦးေက်ာ္ေလး၊ သူတို႔ ပန္းခ်ီကားေတြကို အရမ္းသေဘာက်တယ္။ Watercolor ရဲ႕ ၾကည္ပပံုေလးေတြကိုေပါ့။ ေက်ာင္းၿပီးသြားေတာ့လည္း ကၽြန္ေတာ္က ဒီ Watercolor ကိုပဲ ေရးရတာေပ်ာ္ၿပီးေတာ့ ဆက္ေရးျဖစ္တယ္။ ေနာက္တစ္ခုက Transparent of Watercolor မွာ အျဖဴမသံုးဘူး။ အျဖဴ Subject ေရးရတာခက္တယ္ဆိုတဲ့ဟာေလးရိွတယ္။ ဘာေၾကာင့္ခက္တယ္ေျပာလဲဆိုေတာ့ အမွန္ကပ်က္တာလြယ္လို႔ခက္တယ္ေျပာတာပါ။ စကၠဴအျဖဴသားကိုပဲ ခ်န္ရတယ္။ ေဆးအျဖဴလံုး၀မသံုးရဘူး။ Negative ကိုပဲေရးရတာျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ ေဆးစက္စင္သြား တာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ သူ႔ရဲ႕အေမွာင္ခိုဖို႔အတြက္ Tone ေလးတင္လိုက္တာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ လက္လြန္သြားရင္ ကုစားလို႔ မရဘူး။ ကၽြန္ေတာ္က ေရးရင္းေရးရင္းနဲ႔အဲဒီခက္တယ္ဆိုတဲ့ဟာႀကီးကို ေရြးၿပီးေတာ့ ေရးခ်င္တယ္။ ကိုယ့္ရဲ႕ စိတ္အခံေၾကာင့္လား၊ အသက္အရြယ္အရလားေတာ့မသိဘူး။ အကန္သေဘာမ်ိဳးေပါ့။ ခက္တာကိုေရြးၿပီး ေရးၾကည့္ရင္းနဲ႔စျဖစ္လာတယ္ေျပာရမွာပဲ။ ေနာက္ေတာ့ အဲဒီအျဖဴေရးရတာကို ေပ်ာ္သြားၿပီးေတာ့ watercolor ကိုမွာ Tone ႏုႏုေလးနဲ႔ အစြန္းထင္းမခံတဲ့ဟာမ်ိဳးေပါ့ေနာ္။ ခက္တယ္၊ အပ်က္မ်ားတယ္ဆိုတဲ့ဟာကို ေလ့က်င့္ရင္းနဲ႔အဲဒီမွာေပ်ာ္သြားၿပီးေတာ့ ထပ္ၿပီးလုပ္စရာေတြေတြ႕လာလို႔ ဒါကို ေရးျဖစ္လာတယ္ေပါ့” ဆရာမိုးညိဳ watercolor ထဲမွာ ႏွစ္၀င္ခဲ့ပံုကို ရွင္းျပတာျဖစ္ပါတယ္။
He answered the question of why he chose the watercolor “ At the university, we had to study all the medium. Every artist has used watercolor too. The Painting world became very popular when we were students. But afterward, it faded again when we graduated. At that time, there was only a handful of the watercolor artist. I really loved watercolor since I was a student. My friends and mentors, Artist Min Zaw and Ko Mote Thone also paint watercolor. I really liked the paintings of Sayar U Kyaw Lay, our first department head. After I graduated, I continued painting watercolor, as it was my true passion. Another thing is that white paint isn’t used in transparent watercolor for its difficulty. Why? Because it is easy to fade. We never use white paint instead we left out the white paper. We had to paint the Negative. So, we couldn’t cure it if it was spilled. I gradually wanted to try for that difficult one, not sure if it was my consciousness or my age. I was being the opposite. I chose the difficult ones and then I was happy painting white and watercolor with light tones. As I kept practicing the difficult ones, I had found new things to do”
While observing Sayar Moe Nyo’s masterpieces, coldness, silence, and calmness are found. Mostly, white is prioritized. He painted freely and delicate details. Delicate doesn’t mean Photorealism, for example, he painted foregrounds carefully in drawing big trees such as Hta Naung or Koke Ko. Since he graduated, he tried to stand as a watercolor artist and he made many struggles. He even faced the time when watercolor was priced lower than other kinds. But fortunately, he got his mother who stood for him and she always told him not to paint for the money. If he hadn’t earned money, she would be there for him. Paint for your belief, not for the money. He felt also grateful for having such an environment.
အႏုပညာသမားတစ္ေယာက္ျဖစ္တည္မႈမွာ ဆရာမိုးညိဳခံယူထားတာကေတာ့ “လူသားေတြတစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္က အက်ိဳးေပးၾကပံုျခင္း၊ ရွင္သန္ရပ္တည္ပံုျခင္းမတူၾကဘူး။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ သနားသ႐ုဏာ သက္ရတယ္။ တခ်ိဳ႕ကိုက်ေတာ့ အားက်ရတယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ အႏုပညာသမားတစ္ေယာက္လို႔ ကိုယ့္ကိုခံယူတဲ့အခါမွာ မွန္ကန္တဲ့မာနေလးေတြနဲ႔ စိတ္ကိုအျဖဴထည္ ေလးထားၿပီး ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ လည္ပတ္ရပ္တည္ေစခ်င္တာေပါ့” လို႔ ႐ိုးရွင္းစြာပဲေျပာပါတယ္။
His conviction is that people are different from one another in their prosperity, surviving and positions. Some are pathetic, some are respected. However, when standing as an artist, always try to be good and honest.
ဆရာမိုးညိဳဟာ အမ်ိဳးသားယဥ္ေက်းမႈႏွင့္အႏုပညာတကၠသိုလ္(ရန္ကုန္)မွာပဲ နည္းျပဘ၀နဲ႔ ၉၈/၉၉ ကေန ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အထိ နည္းျပဆရာအေနနဲ႔ျပန္လည္တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။ ယခုလက္ရွိ အႏုပညာအထက္ တန္း ေက်ာင္း(ရန္ကုန္)မွာ ေက်ာင္းအုပ္အျဖစ္နဲ႔ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ကေန ယေန႔အထိ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ရင္း ျဖတ္သန္းေနပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အထက္မွာ ေျပာခဲ့သလို ဖခင္၊ မိခင္ရဲ႕ဗီဇအျပည့္ပါလာတယ္ေျပာရတာပါ။
Sayar Moe Nyo served as an instructor at the University of Arts and Culture from 1998/1999 to 2014. And he is serving as a principal of the Yangon High School of Arts since 2015 until now. Therefore, it can still be said that he’s got talent from his parents’ genes.
ဆရာမိုးညိဳဟာ တစ္ကိုယ္ေတာ္ပန္းခ်ီျပပြဲ ၉ ႀကိမ္ျပဳလုပ္ထားၿပီး ၁၀ ႀကိမ္ေျမာက္ကိုေတာ့ ယခုႏွစ္ကုန္ပိုင္း ေလာက္မွာ ထပ္မံျပဳလုပ္ဖို႔ရည္ရြယ္ထားပါတယ္။
Sayar Moe Nyo has made 9 Solos and the 10th is planned to be held at the end of this year.